[pso] Reguli

Stefan Bucur stefan.bucur at gmail.com
Wed Feb 25 01:31:39 EET 2009

2009/2/24 Andrei Voinescu <voinescu.andrei at gmail.com>:
> Salut,
>

> Ne-ati putea explica si noua care este motivatia pentru anumite reguli de la
> pso (fata de so)?
> Practic, care a fost nemultumirea voastra fata de cum a decurs cursul de so
> incat s-a ajuns la asemenea reguli?
>
> Cum poate o tema sa fie punctata in functie de alte activitati? Practic se
> distruge complet sistemul so, in care ajungeai sa scrii cod pentru ambele
> platforme (desi fiecare probabil ca avea platforma "favorita"). Asa cum e
> acum, nu e nici ca alte materii (~5 teme) nici ca so (2x5 teme), e un fel de
> [...]

Nu te inflama asa tare :) Personal initiativa mi se pare destul de ok;
eventual parametrii sistemului de notare (punctajele, procentajele,
etc.) ar fi putut fi un pic mai relaxati. In calitate de fost student
la SO si PSO, am constatat cateva lucruri care mi s-au parut oarecum
"nenaturale", si pe care observ ca noile reguli incearca sa le
amelioreze:

1) Cuplajul dintre teorie si temele de casa nu este foarte strans, iar
asta nu este vina staff-ului sau a materiei, ci este o chestiune "per
se". De exemplu, poti citi "Linux Device Drivers" si sa-ti faci toate
temele pe Linux fara sa fi citit "Modern Operating Systems" a lui
Tanenbaum. Sau dimpotriva, poti citi MOS si sa faci bine la examen,
fara sa fi trecut prin nici o experienta de codare. In ambele
situatii, nu te poti considera ca avand o imagine completa asupra
domeniului. Situatia cea mai comuna este prima, in care multi isi fac
temele mecanic (pornind de la cazuri de utilizare, snippet-uri de cod
din laborator, idei de rezolvare de la coleg), pierzand mult timp cu
debugging, lucrand in cutiuta lor cu nisip, fara sa fi ridicat
privirea in zare si sa aiba imaginea completa asupra domeniului. Multi
prefera sa se apuce sa codeze fara sa fi citit in prealabil o expunere
generala asupra domeniului de care apartine tema respectiva.

2) Prezenta la curs era foarte redusa, desi cursul este printre cele
mai profesionist tinute din facultate. Conceptele sunt *prezentate* si
*explicate*, nu citite de pe slide-uri (!), gradul de interactivitate
este mare, puteai sa intrebi orice iar profesorul era suficient de
capabil si pregatit sa intre in orice detaliu ai fi dorit. In acest
caz, nu cred ca mai exista o scuza buna sa nu mai vii la curs, ci pur
si simplu prioritatile pe care ti le-ai setat si care lasa cursul in
afara programului tau sunt mai mult ca sigur gresite. Iar metoda cea
mai eficienta de a-ti corecta prioritatile este de a te constrange (in
cazul asta, cu nota), sa vii la curs, asa cum temele de la alte
materii te constrangeau sa nu te duci la alte cursuri, in semestrele
trecute, pentru a-ti maximiza "beneficiul" produs in acel interval de
timp.

3) Rezultatele la examen erau destul de slabe, chiar cu toate cartile
pe masa si cu subiecte care au fost acoperite la curs. Pur si simplu
lumea fie nu venea la examen, multumita cu nota de la teme si
laborator, sau venea la examen cu "ambitia" de a ciupi X puncte cat sa
treaca. Putini erau cei care veneau la examen tintind punctajul maxim.
Iar aceasta atitudine mi se pare profund gresita, mai ales avand in
vedere ca domeniul abordat de PSO este de actualitate si foarte vast.
Sa vrei sa treci ca gasca prin apa prin PSO pune la indoiala interesul
tau in stiinta calculatoarelor.

Dincolo de cele 3 aspecte, orice sistem de notare trebuie sa fie in
primul rand obiectiv si relevant. O calitate a sistemului de la SO/PSO
pana acum a fost faptul ca era foarte obiectiv. Noile reguli il fac in
schimb sa fie mai *relevant*, mai ales in contextul punctului 1). Nota
mare (maxima) la PSO ar trebui sa reflecte atat skill-urile tare de
codare, cat si gradul de familiaritate cu conceptele teoretice.

Tu ai spus "we don't care, daca vrei sa le faci pe ambele platforme,
fa-le pentru tine". Eu as spune mai degraba: "well, daca vrei sa
codezi in plus (> 5 teme), arata mai intai ca esti si insightful si
stii bine teoria - nu incerca sa compensezi din lipsurile dintr-o
parte exagerand in cealalta parte".

My $0.02,
Stefan Bucur