[pso] Corectare tema 1, depunctari?!

Dragos Tatulea dragos.tatulea at gmail.com
Tue Apr 1 17:46:56 EEST 2008

Mi-ai usurat treaba :) . Merci de explicatia detaliata.

2008/4/1 Andrei Ismail <iandrei85 at yahoo.com>:

> [...]
> implementezi un apel de sistem intr-un modul. Pentru
> ca orice locking ai pune tu in module_exit si in
> apelul tau de sistem my_syscall, inainte sa ajunga
> sa-l ruleze, procesul respectiv va trece prin
> dispecerul sistemului de operare (ala care se uita la
> nr. syscall-ului si-i copiaza pe stiva kernel
> parametrii). Ideea e ca procesul poate fi preemptat
> exact inainte sa se apuce sa execute codul tau (care
> contine si un lock printre altele). Asa ca lock-ul ala
> va putea fi luat linistit de catre module_exit, lasand
> in continuare kernel-ul intr-o stare invalida.

L-am intrebat si pe d-l Purdila joia trecuta la curs,
> si mi-a confirmat banuiala. In plus, s-a discutat si
> in anii trecuti pe lista de discutii. Prin acest post
> nu vreau sa promovez ideea ca trebuie ca temele care
> nu au facut sincronizare cu atentie (e destul de
> posibil sa se numere si a mea printre ele :D) sa
> primeasca note mari.

Nici nu se va intampla. :)

> Morala povestii:
> 1) (citat din Linus Torvalds) The proper thing to do
> (and what we _have_ done) is to say "unloading of
> modules is not supported". It's a debugging feature,
> and you literally shouldn't do it unless you are
> actively developing that module.
> (http://lwn.net/Articles/68182/)
>
> 2) Nu e bine sa adaugam syscall-uri noi prin
> intermediul unor module de kernel (motiv pt care nu se
> poate face clean asta nici in Linux versiunile noi -
> nu se mai exporta sys_call_table, si nici in Windows -
> vezi hack-ul din sci_win.h pentru a afla adresa lui
> [...]

Asa-i, acest fel de interceptare este descurajat de oricine (numai
malware-ul mai foloseste cateodata asa ceva). Scopul temei este sa va faceti
voi o idee despre syscall-uri si lucrul cu ele.

> 3) Chiar daca e doar o tema in scop didactic, parerea
> mea este ca observatia lui Mircea nu e valida (nu
> trebuie sa scriem tema doar pt sisteme care nu sunt
> SMP).

Absolut.

> Andrei Ismail
> 342 C3

Pe langa toate acestea, umila mea parere: pentru inceput, sincronizarea in
plus nu strica, atata timp cat o faci cu atentie (adica sa nu sincronizezi
orice si oricum).

Salut